“Human beings hold two types of theories of action. There is the one that they espouse and the one they actually use. This can only be inferred from observing their actions, that is, their actual behaviour.” - Chris Argyris

Organisatieontwikkeling

Lukt het jullie maar niet om te groeien? Omdat er op de één of andere manier iets niet helemaal lekker loopt? Wordt er in jouw organisatie veel aandacht besteed aan ontwikkeling en gebeurt er desondanks toch van alles tussen de mensen dat niet bijdraagt aan de bedoeling van de organisatie? Heeft dat grotere consequenties dan je zou willen en is het tijd om daar nu iets aan te doen? Ik ben interactiespecialist en help jullie in het hier en nu ontdekken wat er werkelijk op de werkvloer gebeurt zodat jullie daarna een betekenisvolle eerstvolgende stap kunnen zetten. Bel me voor een vrijblijvend gesprek op +31 (0)6 233 67 021. 


Dienstverlening


Ontdek eerst in het klein en in het hier en nu wat er mogelijk aan de hand kan zijn (fase 1). Om vervolgens met een grotere groep te onderzoeken of dat wat we eerder ontdekt hebben ook voor de grotere groep geldt (fase 2). Zodat uiteindelijk binnen het hele team, de afdeling of organisatie een veranderingstraject in gang gezet kan worden (fase 3). 

 

Elke fase heeft een te bereiken resultaat. Soms is inzicht alleen al genoeg. In dat geval is het doorlopen van fase 1 voldoende. Om van inzicht bij een beperkte groep, naar ervaring van een brede groep te gaan, doorloopt men fase 2. Fase 3 is de kers op de taart en helpt om duurzaam anders te gaan en vooral blijven doen.  

Producten

In elke fase zijn diverse producten opgenomen die bijdragen aan het behalen van resultaat binnen die fase. Voor elk wat wils. 



Uit de praktijk

Op de werkvloer kom ik allerlei situaties met bijbehorende consequenties tegen: bijvoorbeeld dat het om de één of andere reden niet logisch is dat mensen werkelijk uitspreken wat voor hen van belang is. Dus dat ze hun hart hebben thuisgelaten... Met alle gevolgen van dien! Een  gevolg is dat datgene wat er echt toe doet bij de klant van mijn klant ook niet aan de orde komt. Wat best lastig is als je core business 'zorgen voor een ander' is. En hoe mooi is het om daar achter te komen en langzaamaan de gesprekken te veranderen en te ontdekken dat dat leidt tot bijzonder fijne en effectieve ontmoetingen! Wat ik ook vaak tegenkom is dat er veel gepraat en geproduceerd (documenten) wordt, maar dat nauwelijks bijdraagt aan de dienstverlening of het product voor de klant. Met als gevolg dat mensen veel druk en weinig tijd ervaren om al hun werk te kunnen doen. En met als groter gevolg dat mensen ziek worden, of mijn klant het contact met haar klant dreigt kwijt te raken en in sommige gevallen mijn klant zelfs failliet dreigt te gaan. Ook in zo'n situatie kan je (en is!) direct actie ondernemen door de productie te verminderen. Door te onderzoeken waarom er zoveel geproduceerd moet worden (is het omdat je dan een gevoel van zekerheid hebt, of creëert het een vorm van grip, of deden jullie dit altijd zo en heeft niemand zich nog afgevraagd of dat noodzakelijk is, of...) kan de overtuiging die aan het collectieve gedrag ten grondslag ligt ook bespreekbaar worden gemaakt en is de verandering in feite gestart. 

Ik help mensen in organisaties collectief een stap verder. Als interactiespecialist ben ik gefocusd op het (weer) laten 'stromen' van menselijke interactie in organisaties, ofwel het vanuit flow handelen van het collectief. Bel me als je kennis wilt maken of voor een vrijblijvend gesprek: +31 (0)6 233 67 021. Of mail me: info@lmtlss.nl.