“Human beings hold two types of theories of action. There is the one that they espouse and the one they actually use. This can only be inferred from observing their actions, that is, their actual behaviour.” - Chris Argyris

Organisatieontwikkeling

Lukt het jullie maar niet om te groeien? Omdat er op de één of andere manier iets niet helemaal lekker loopt? Wordt er in jouw organisatie veel aandacht besteed aan ontwikkeling en gebeurt er desondanks toch van alles tussen de mensen dat niet bijdraagt aan de bedoeling van de organisatie? Heeft dat grotere consequenties dan je zou willen en is het tijd om daar nu iets aan te doen?

 

Ik ben veranderkundige en interactiespecialist en help jullie in het hier en nu ontdekken wat er werkelijk op de werkvloer gebeurt. Anders te kijken naar wat er al is en doorbreken wat jullie niet meer helpt. Zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe mogelijkheden, routines en gedrag. Bel me voor een vrijblijvend gesprek op +31 (0)6 233 67 021. 


Uit de praktijk

Op de werkvloer kom ik allerlei situaties met bijbehorende consequenties tegen: bijvoorbeeld dat het om de één of andere reden niet logisch is dat mensen werkelijk uitspreken wat er voor hen toe doet. Dus dat ze hun hart hebben thuisgelaten... Met alle gevolgen van dien! Als je je hart niet meeneemt naar je werk, dan breng je 'm ook niet mee naar je klant! Wat best lastig is als de waarden van het bedrijf of je core business 'zorgen voor een ander' is. Hoe mooi is het om daar achter te komen en daarna je eigen gesprekken te kunnen veranderen. En te ontdekken dat dat leidt tot bijzonder fijne en effectieve ontmoetingen en het weer op de juiste manier uitvoeren van de core business!

 

Wat ik ook vaak tegenkom is dat er veel gepraat en geproduceerd (documenten) wordt, maar dat dat nauwelijks bijdraagt aan de dienstverlening of het product voor de klant. Met als gevolg dat mensen veel druk en weinig tijd ervaren om al hun werk te kunnen doen. En met als groter gevolg dat mensen ziek worden, of mijn klant het contact met haar klant dreigt kwijt te raken en in sommige gevallen mijn klant zelfs failliet dreigt te gaan.

 

Ook in zo'n situatie kan je (en is!) het heel helpend om te onderzoeken waarom er zoveel geproduceerd moet worden. Is het omdat je dan een gevoel van zekerheid hebt? Of deden jullie dit altijd zo en heeft niemand zich nog afgevraagd of dat noodzakelijk is? Als je de overtuiging die aan het niet meer helpende collectieve gedrag ten grondslag ligt bespreekbaar gemaakt kan worden, dan is de verandering in feite gestart. 


Ontdekken, onderzoeken, veranderen

 

Ontdek eerst in het klein en in het hier en nu wat er mogelijk aan de hand kan zijn (fase 1). Om vervolgens met een grotere groep te onderzoeken of dat wat we eerder ontdekt hebben ook voor de grotere groep geldt (fase 2). Zodat uiteindelijk binnen het hele team, de afdeling of organisatie een veranderingstraject in gang gezet kan worden (fase 3). 

 

Elke fase heeft een te bereiken resultaat. Soms is inzicht in de situatie al genoeg. In dat geval doorlopen we alleen fase 1. Om van inzicht bij een beperkte groep, naar ervaring van een brede groep te gaan, doorlopen we fase 2. Fase 3 is de kers op de taart en helpt om duurzaam anders te gaan en vooral blijven doen. Dit is de fase die voor bestendiging van nieuw gedrag en nieuwe routines zorgt.